wróć
  • do "wywiady"
  • do strony głównej


  • skomentuj
  • napisz do nas
  • Matthew Dueholm
    Tłumaczenie: Natalia Dueholm

    „Celem mojej organizacji jest to, aby dobra szkoła publiczna była lepsza niż szkoła domowa”

    - wywiad z Georgem Kingiem na temat socjalizacji edukowanych domowo


    Georg King - director of media services (do kontaktu z mediami) z Illinois Education Association (Stowarzyszenie Edukacji z Illionois).



    Wiem, że rząd stanu Illinois daje dużo wolności rodzicom, którzy chcą edukować swoje dzieci, gdyż nie muszą oni spełniać żadnych warunków, aby prowadzić taką formę edukacji. Czy jednak wasza organizacja zajmuje się obecnie wprowadzeniem jakiś regulacji tej formy edukacji?
        - Nie, nie zajmujemy się tym. Według nas, jednym z problemów jest socjalizacja. Celem szkoły jest pomóc uczniom w pewnym stopniu socjalizacji - chodzi o uczenie się wśród różnorodnych ludzi. Uczniowie oddziaływują na siebie, czasem kogoś odrzucają, łączą się w małe grupy, ale generalnie się dogadują. Jeśli dziecko jest edukowane domowo, to nie ma okazji do takich doświadczeń. Otoczenie jest wąskie - oddziaływanie z dorosłymi, a nie z innymi dziećmi. Dzieci te nie są różnorodne z punktu widzenia socjoekonomicznego ani rasowego. Dlatego kiedy nastolatek po edukacji domowej trafia do liceum ma trudności z dostosowaniem się.
        W szkołach publicznych dziecko dostosowuje się i za to płaci pewną cenę. Trudno jest naprawdę uczyć socjalizacji, jeśli dziecko nie jest w odpowiednim do tego otoczeniu.

    Czy Pana organizacja prowadzi badania nad socjalizacją uczniów edukowanych domowo?
        - Nie, właściwie nie zajmujemy się tym. Jakaś prawicowa organizacja tym się zajmuje, ale te badania są dość wybiórcze. | badania nad edukacją domową prowadzą m.in: tutaj lista >>> |

    Procentowy udział uczniów edukowanych domowo w różnych zajęciach poza domem (w:) B. Ray, Strenghts of Their Own - Home Schoolers Across America, 1997



  • kliknij miniaturkę


  • Czy według Pana zajęcia pozaszkolne dla edukowanych domowo, na które przychodzą przecież także dzieci szkolne mogłyby zastąpić ten brak szkolnej socjalizacji?
        - Wątpię, bo to byłoby tylko jakieś jedno pole oddziaływania, gdyż generalnie są to zajęcia sportowe. Wiem, że część dzieci edukowanych domowo może uczęszczać na zajęcia po szkole do szkół, ale to dość rzadkie.
        Celem mojej organizacji jest to, aby dobra szkoła publiczna była lepsza niż szkoła domowa.
        Oczywiście, że są szkoły publiczne, które wymagają pomocy, ale wiele danych pokazuje, że nie jest aż tak źle, jak pokazują media. Media mają tendencję do rozdmuchiwania problemów. Często piszą o edukacji domowej, bo dla wielu jest to temat dziwny. Sądzę, że pisze się niewystarczająco o dobrych rzeczach, które się dzieją w szkołach.

    Czy uważa Pan, że uczniowie szkół domowych są lepsi z akademickiego punktu widzenia?
        - To może być prawda, dlatego że uczą się oni w konkretnym i nieprzypadkowym środowisku. Dzieci takie nie muszą sobie dawać rady ze zwiększającym się stresem. W szkołach publicznych dzieci muszą obcować ze stresem, bo to jest konieczne do przygotowania dziecka do życia.

    Czy organizacja, którą Pan reprezentuje widzi jeszcze inne problemy związane z edukacją domową?
        - Dzieci kiedyś będą musiały zderzyć się ze społeczeństwem i z tym wszystkim, co je tworzy - ze złem i dobrem i w jakiś sposób musimy je do tego przygotować. Uważamy, że im wcześniej to się stanie, tym lepiej.

    Dziękuję za rozmowę.




    Rozmawiał Matthew Dueholm.
    Tłumaczenie: Natalia Dueholm
    Maj 2003



    Badania nad edukacją domową prowadzą m.in:
  • Cato Institute
  • Fraser Institute, wg którego średni uczeń szkoły domowej w Kanadzie ma lepsze wyniki w nauce i jest lepiej zsocjalizowany niż jego kolega ze szkoły prywatnej czy publicznej
  • National Home Education Research Institute - najnowszy raport dotyczący edukowanych domowo w dorosłym życiu także nie pokazuje socjalizacji edukowanych domowo jako problemu, a wręcz przeciwnie
  • Fundation For Economic Education (proszę wpisać do wyszukiwarki: homeschooling)
  • The Future of Freedom Foundation (proszę wpisać do wyszukiwarki: homeschooling)



  • skocz do góry