wróć
  • do "lekcje domowe" >
  • do strony głównej


  • skomentuj
  • napisz do nas
  • Matematyka na co dzień

    Jak nauczyć dzieci matematyki bez obrzydzania im liczb i bez straszenia ich słowem matematyka




    Powtarzanie czynności związanych z liczbami, kojarzenie odpowiedniego słowa z odpowiednim obrazkiem pozwoli na zaznajomienie się z liczbami bądź figurami.

    Oto przykłady:

    1. Puzzle cyfry - na tekturce napisać kolorowe cyfry (plus liczbę 10), potem pociąć na wiele fragmentów (np. aby z dwóch część można było ułożyć cyfrę).

    2. Puzzle z datą urodzenia - dzieciom starszym można napisać ich datę urodzenia na tekturce i w podobny sposób wykonać puzzle.

    3. Puzzle z numerem telefonu.

    4. Puzzle z tarczą zegara.

    5. Puzzle z numerami ważnych telefonów (np. pogotowia).

    6. Cyfry w parach - na tekturowych kartonikach wielkości kart do gry można napisać cyfry w dwóch egzemplarzach (zamiast cyfr można narysować ulubione zabawki dziecka, np. samochodziki) i bawić się w dobieranie odpowiednich par. Gotowy zestaw - to karty do gry w „Czarnego Piotrusia”.

    7. Mierzenie wzrostu i zapisywanie na drzwiach lodówki.

    8. Mierzenie stóp, zabawek przy pomocy linijki, metra krawieckiego czy miarki stolarskiej.

    9. Mierzenie pokoju przy pomocy stóp.

    10. Ważenie siebie na wadze kuchennej, ważenie zabawek i książek.

    11. Dzielenie biszkoptów linijką (na połówki i ćwiartki).

    12. Dzielenie pizzy na części - ułamki. 13. Wkładanie pudełek mniejszych w większe.

    14. Pakowanie klocków do pudełka tak, aby najwięcej się zmieściło (wersja na płaszczyźnie - to wypełnianie powierzchni przy pomocy figur).

    15. Odrysowywanie kształtów ciasteczek (zwierzątek, biszkoptów, krakersów).

    Ukłądanie figur z zapałek 16. Układanie z zapałek figur płaskich (trójkąt, kwadrat, prostokąt), przestawianie zapałek tak, aby tworzyć inne figury lub powiększać już istniejące.

    17. Czytanie, podczas jazdy samochodem lub spaceru, znaków drogowych podających np. dozwoloną prędkość.

    18. Odczytywanie temperatury z termometru (temperatura ujemna, dodatnia).

    19. Poznawanie cen różnego rodzaju biletów: wstępu lub na przejazdy.

    20. Mówienie, która jest godzina, kiedy jest czas na spanie, o której wstajemy, jedziemy, przyjedziemy w dane miejsce.

    21. Odczytywanie godziny na z zegarze.



    Natalia Dueholm

  • Carol Vorderman, How Math Works, 100 ways parents and kids can share the wonders of mathematics, Reader’s Digest, 1996.
  • Cindy A. Littlefield, Real-World Math for Hands-On Fun!, Williamson Publishing, 2001.
  • Math Matters, Numbers, Grolier Educational, 1999.





  • skocz do góry