wróć
  • do "wywiady" >
  • do strony głównej


  • skomentuj
  • napisz do nas
  • Natalia Dueholm

    Trzydziestolecie

    Rozmowa z prezesem Uczniowskiego Klubu Sportowego „Roszada” Markiem Niedźwieckim - o znaczeniu szachów i ich roli w edukacji (część II)

    Przyznał Pan, że dorośli powinni zainteresować dzieci i młodzież szachami. Jak przekonałby ich do tego, aby potem uczyli tej gry swoje dzieci?
    W trakcie rozmów mówię, że szachy uczą logicznego myślenia, rozwijają umysł, umożliwiają analizę sytuacji i szybkiego podejmowania decyzji, kształcą charakter i inne cechy osobowościowe. Ponadto ważnym elementem jest podwyższenie zdolności szybszej i dłuższej koncentracji tak niezbędnej podczas procesu uczenia i odrabiania lekcji. O tych wszystkich korzyściach, które mogą otrzymać osoby grające w szachy informują plakaty, które rozwieszam w pobliżu miejsc nauczania szachów.

    Podaję też wiele przykładów z życia innych osób. Jeden uczeń niezbyt przykładający się do nauki otrzymywał oceny, z których jego rodzice nie byli zadowoleni (po prostu dwóje). Potem nauczył się gry w szachy i stał się cud: zaczął otrzymywać dobre i bardzo dobre oceny. Są inne przykłady. Co prawda nie ma przeprowadzanych badań, ale większość młodych szachistów rozpoczyna i kończy studia.

    Marek Niedźwiecki

    Oczywiście szachy rozwijają inteligencję.

    Integralnym elementem nauki gry w szachy jest sprawdzenie zdobytych umiejętności szachowych, które zapewnia rywalizacja podczas turnieju szachowego. Często zdarza się, że dzieci zadają pytanie: „A nagrody będą?” Oczywiście, jeśli mam sponsora to dzieci otrzymują nagrody, puchary, dyplomy lub gadżety. Nie należy się dziwić takiemu podejściu dzieci do zagadnienia. Każdy chce być chwalony, otrzymywać nagrody i prezenty. Przecież uczestnictwo w turnieju to jest poświęcenie czasu wolnego, który dzieci mogą spędzić przed telewizorem lub grając w gry komputerowe. I dzieci chcą, aby organizator turnieju docenił ich wysiłek, dostrzegł ich potrzeby i w jakiś wymierny sposób im to „wynagrodził”.

    Ponadto wiem z opowiadań kolegów, którzy uczęszczali na zajęcia szachowe do Młodzieżowego Domu Kultury w Radomiu, że duże zainteresowanie dzieci powstało w momencie, gdy ówczesny instruktor szachowy, śp. inż. Zdzisław Kulesza wręczał każdemu uczestnikowi turnieju nagrodę w postaci bonu towarowego. Od tamtego momentu sekcja szachowa MDK rozpoczęła swój rozwój, który trwa do dnia dzisiejszego.

    Czy zna Pan szachistów kształconych w domu?
    Osobiście nie znam. Ale znam przykład sióstr Polgar, Węgierek, które pochodzą z wyjątkowej szachowej rodziny. Zsuzsa jest ósmą mistrzynią świata w szachach. Judit nauczyła się gry w szachy już w wieku 5 lat. W ich rodzinnym domu wszystko podporządkowane było szachowej edukacji, gdyż ojciec László Polgár uważał, że do wielkich sukcesów można dojśc tylko ciążką pracą. Ich ojciec zamarzył aby jedna z sióstr została mistrzem świata mężczyzn. Napisał program kształcenia na poziomie szkoły podstawowej i średniej, który został zatwierdzony przez odpowiednie władze. Pamiętajmy, że był to okres głębokiego komunizmu. Oprócz tego napisał program kształcenia szachowego.

    Czy uważa Pan, że gra w szachy może przynieść korzyści całej rodzinie?
    Dzieci tych rodziców, którzy grają w szachy dzięki wspólnym zainteresowaniom utrzymują przez dłuższy czas kontakt osobisty. Jest to poważne pozytywne, wychowawcze osiągnięcie. Dzięki temu rodzice mogą wpływać na decyzje swoich pociech, które mają często odmienne zdanie na życie. W trakcie wspólnych zajęć mogą wymienić się swoimi doświadczeniami, zarówno pozytywnymi jak i negatywnymi.

    Ponadto osoby grające w szachy otrzymują dodatkowy element osobowości: poprzez dogłębną analizę pewnych zjawisk w życiu, potrafią wyciągnąć wnioski i dobierając odpowiednie argumenty mogą przekonać swoje dziecko do podjęcia właściwej decyzji.

    Czy może Pan polecić strony internetowe czy książki dla rodziców, którzy chcieliby wprowadzić szachy do edukacji swoich dzieci?
    Najważniejszą stroną internetową dla polskich szachistów jest strona Polskiego Związku Szachowego: http://www.pzszach.pl

    Po kliknięciu w zakładkę na górnym pasku www otwierają się w menu: Organizacje, kluby i stowarzyszenia itd. oraz na piątej pozycji „Polskie strony” i po kliknięciu w zakładkę „Sklepy” , „Wydawnictwa”. Na tychże stronach są informacje o wszelkich, niezbędnych każdemu szachiście, który pragnie doskonalić swój kunszt zawodnika, książki i programy szachowe. W internetowych sklepach można wybrać dowolną pozycje książkową dla początkujących i zaawansowanych, książki o taktyce i strategii szachowej. Książki zawierające omówienia różnych systemów, wariantów otwarć szachowych itd.

    Ponadto polecam stronę http://www.roszada.eu

    Uczniowskiego Klubu Sportowego „ROSZADA”, którego jestem założycielem i prezesem. Klikając w zakładkę „Pobieranie” i później „materiały szkoleniowe” możecie Państwo ściągnąć za darmo książeczki mojego autorstwa: „Twój pierwszy ruch”, „Poznaj smak szachów. Mat w 1 posunięciu” i „Poznaj smak szachów. Mat w 2 posunięciach”.

    Trzydzieści lat mojej pracy społecznej w dziedzinie promowania szachów w Radomiu zaowocowało uruchomieniem projektu pod nazwą: Akademia Szachowa Marka Niedźwieckiego. Podczas wykładów zapoznaję słuchaczy z materiałem zawartym w książkach W.E. Goleniszczewa „Program przygotowania szachistów na III kategorię”, „Program przygotowania szachistów na II kategorię”, „Program przygotowania szachistów na I kategorię”. Ale o założeniach i pracach w Akademii, w następnym wywiadzie.

    Dziękuję za rozmowę.
    Natalia Dueholm






  • skocz do góry