wróć
  • do "lekcje domowe" >
  • do strony głównej


  • skomentuj
  • napisz do nas
  • Język polski: praca z powieścią



    Wybierz 3 aktywności, każde z innej kategorii (jedno dotyczące pisania), gdy wykonasz zadanie wykreśl tę aktywność, aby jej nie powtórzyć. Następnym razem wybierzesz coś innego.

    PISANIE:

    • Napisz krótkie opowiadanie związane z powieścią.

    • Napisz plan wydarzeń składający się przynajmniej z 10 punktów.

    • Napisz o najbardziej ciekawej albo o najbardziej nudnej części powieści.

    • Przekształć ulubiony fragment książki podstawiając siebie pod głównego bohatera i umieszczając akcję w swoim ulubionym miejscu.

    • Stwórz nowego bohatera przeczytanej historii. Napisz, w jaki sposób obecność tego bohatera zmieniałaby akcję książki.

    • Wyobraź sobie, że jesteś jednym z bohaterów przeczytanej książki. Opisz swoje doświadczenia i uczucia związane z akcją książki.

    • Napisz taką samą fabułę, ale niech się dzieje w innym czasie i innym miejscu.

    • Zaplanuj przyjęcie, w którym będą chcieli uczestniczyć bohaterowie przeczytanej książki. Gdzie chcieliby pójść, jaki rodzaj jedzenia by jedli, w co byliby ubrani.

    • Gdybyś to ty pisał tę książkę, jaką jej część napisałbyś inaczej? Wyjaśni co by się stało, gdy niektóre ważne wydarzenia wyglądały inaczej.

    • Napisz list do autora książki, informując go o swoim odbiorze powieści.

    • Napisz list to jednego z bohaterów powieści. Zadaj mu pytania, ale również napisz o sobie.

    • Napisz list do głównego bohatera powieści zadając mu pytania i skarżąc się na sytuacje, o których przeczytałeś w książce.

    • Napisz list do któregoś z bohaterów powieści, opisując w jaki sposób na niego reagowałeś czytając książkę.

    • Jaki przedmiot, osobę albo zwierzę z książki chciałbyś najbardziej mieć w swoim domu? Wyjaśnij dlaczego.

    • Wyobraź sobie, że jesteś dziennikarzem przeprowadzającym wywiad z bohaterami powieści. Napisz taki wywiad.

    • Stwórz stronę gazety korzystając z powieści. Jeden z artykułów niech będzie streszczeniem fabuły. W innym niech znajdzie się związana z powieścią prognoza pogody. Na stronie powinien się znaleźć artykuł wstępny i pewna liczba ogłoszeń związanych z powieścią.

    • Wyobraź sobie, że jesteś bohaterem przeczytanej powieści. Napisz list do czytelnika wyjaśniający podejmowane przez siebie działania.

    • Gdybyś mógł zmienić się miejscami z jednym z bohaterów książki, który by to był i dlaczego?

    • Wyobraź sobie, że jesteś krytykiem filmowym. Napisz recenzję tej powieści tak jakby była filmem.

    • Który z bohaterów najbardziej Ciebie przypomina i dlaczego?

    • Który z bohaterów tej powieści mógłby zostać twoim dobrym przyjacielem? Dlaczego?

    • Napisz o jednym problemie, o którym opowiada książka i o tym, w jaki sposób bohater (lub bohaterowie) książki rozwiązali go. Czy to było dobre rozwiązanie? Dlaczego tak? Dlaczego nie?

    • Wyobraź sobie, że jesteś którymś z bohaterów książki. Napisz list do kolumny z poradami jakiejś gazety, a następnie jako doradca w tej gazecie odpowiedz na jego problem. Zrób to kilka razy, aby utworzyć całą kolumnę listów i porad.

    • Dlaczego autor napisał tę historię? Wyraź swoją opinię na ten temat.

    • Porównaj przeczytaną opowieść z inną. Pamiętaj, aby w porównaniu zawrzeć, w czym te powieści się różnią, a w czym są do siebie podobne.

    • Opisz miejsce i czas, w którym toczy się akcja powieści. Pomyśl chwilę o nich. Dlaczego chciałbyś (lub dlaczego byś nie chciał) spędzić tydzień w tym miejscu i w tym czasie.

    • Napisz jeszcze raz rozdział, albo jakiś fragment tej powieści, ale z punktu widzenia innego bohatera niż główny.

    • Wybierz jednego z bohaterów powieści. Pomyśl o tym, jaki był na początku historii. Napisz, w jaki sposób zmienił się na końcu. Jakie wydarzenia wpłynęły na zmianę tego bohatera?

    • Gdyby dwaj główni bohaterowie z różnych powieści mieli się spotkać, to chciałbyś, aby którzy to byli? Dlaczego? Jak wyglądałoby ich spotkanie?

    • Wyobraź sobie, że masz napisać dalszy ciąg tej historii. Napisz jego krótkie streszczenie zawierające informacje o fabule, miejscu, czasie i głównych bohaterach.

    • „Ufunduj” nagrodę dla danej powieści. Wyjaśni, jakimi kryteriami się kierowałeś przy wyborze zwycięzcy i dlaczego, akurat ta książka ją otrzymuje. Zanim rozpoczniesz ten projekt, dobrze by było, abyś przeczytał coś o nagrodach w dziedzinie literatury.

    • Napisz tekst swobodny dotyczący powieści.

    POEZJA

    • Napisz wiersz dotyczący opisywanej historii. Niech mówi o bohaterach, miejscu i czasie akcji, fabule i temacie.

    • Wyobraź sobie, że jesteś jednym z bohaterów przeczytanej historii, napisz wiersz z osobistego punktu widzenia.

    • Napisz wiersz o jakiejś konkretnej sytuacji, która wydarzyła się w przeczytanej historii.

    • Wybierz jakąś znaną piosenkę i zmień jej słowa tak, aby odnosiły się do przeczytanej historii.

    • Napisz wiersz o najważniejszej osobie w książce. Wyjaśnij, dlaczego wybrałeś, akurat tego bohatera.

    RYSOWANIE

    • Namaluj obraz przedstawiający jakąś scenę z przeczytanej historii. Napisz wyjaśnienie tej sceny.

    • Podsumuj fabułę tworząc komiks. Narysuj około 6 do 8 slajdów.

    • Wyobraź sobie, że jesteś jednym z bohaterów książki. Pomyśl, jakie jest ulubione miejsce tego bohatera i co by tam robił. Narysuj to oraz napisz krótkie wyjaśnienie.

    • Zaprojektuj okładkę powieści (przód i tył). Powinna zawierać zarówno odpowiednie informacje, jak i krótkie streszczenie (z tyłu).

    • Narysuj ilustrację, która powinna znaleźć się w tej książce. Gdzie powinna zostać umieszczona?

    • Narysuj ilustrację przedstawiającą ulubioną cześć przeczytanej historii. Dodaj do niej podpis wyjaśniający, co się na niej dzieje.

    • Narysuj linię czasu pokazującą ważne wydarzenia w przeczytanej historii.

    • Narysuj plakat reklamujący film, którzy opowiada tę historię, wybierz prawdziwych aktorów, mających zagrać bohaterów tej historii. Pisemnie uzasadnij ten wybór.

    • Wykonaj serię 5 rysunków przedstawiających najważniejsze wydarzenia w książce. Opisz je.

    • Naszkicuj portret któregoś z bohaterów. Napisz wszystko, co o nim wiesz.

    • Wykonaj broszurę zapraszającą turystów do odwiedzenia miejsc opisanych w książce.

    • Napisz jeszcze raz tę historię, ale w postaci książki obrazkowej. Przeczytaj ją jakiemuś młodszemu dziecku.

    • Narysuj tryptyk dotyczący powieści, który przedstawia najważniejsze jej sceny. Napisz streszczenie tych scen, wyjaśnij, jaka była ich rola w akcji toczącej się w powieści.

    GRAFY

    • Który z bohaterów najbardziej ciebie przypomina, a który najmniej? Wykonaj grafy pokazujące to.

    • Wykonaj grafy osobowości każdego z bohaterów książki.

    • Wykonaj graf przedstawiający twoją ulubioną część książki i tę najmniej ulubioną.

    • Stwórz „mapę” dotyczącą powieści. Powinna ona zawierać takie ważne informacje jak bohaterowie, akcja i wątki. Napisz krótkie wyjaśnienie do twojej mapy.

    SZTUKA I RĘKODZIEŁO

    • Wykonaj ilustracje tej książki. Z tyłu każdej z nich napisz, co najmniej 5 słów wyjaśniających historię.

    • Do jakiej nagrody można nominować tę powieść? Najbardziej pasjonująca? Najśmieszniejsza? Zaprojektuj i wykonaj nagrodę dla tej powieści.

    • Wykonaj wystawę, która będzie opisywała tę historię od początku do prawie samego końca. Przygotuj etykiety dla każdego przedmiotu na twojej wystawie.

    • Namaluj malowidło ścienne (mural) opowiadające o książce. Opisz je.

    • Wykorzystaj pudełko po płatkach śniadaniowych, aby opowiedzieć o przeczytanej książce. Owiń pudełko papierem. Z przodu napisz tytuł. Z tyłu napisz krótkie streszczenie książki. Dodaj wpadające w ucho zdania na temat książki, tak, aby ludzie chcieli przeczytać tę książkę. Oczywiście napisz nazwisko autora, copyright itd…

    • Stwórz album o swoim ulubionym bohaterze. Wyjaśnij wszystkie umieszczone tam rysunki, zdjęcia itd.

    • Zaprojektuj i wykonaj pierwowzór czasopisma (nadaj tytuł, podaj tytuły artykułów, autorów itd…), który z przyjemnością chciałby przeczytać bohater (nie koniecznie główny) przeczytanej książki.

    • Wykonaj biżuterię, jaką bohater przeczytanej historii chciałby mieć. Uzasadnij swój wybór.

    • Wykonaj kolaż, korzystając ze zdjęć z czasopism, przedstawiający przeczytaną historię. Opisz go.

    • Wykonaj makietę jakiejś sceny z przeczytanej historii.

    • Wykonaj makietę łączącą dwie sceny, jedna z przeczytanej historii, a druga z jakiejś innej książki.

    POKAZY

    • Pokaż, w jaki sposób wykonuje się coś, czego nauczyłeś się z tej historii.

    • Wykonaj tablicę ogłoszeniową, z ogłoszeniami związanymi z tą historią.

    • Wykonaj wystawę łączącą książki napisane przez autora przeczytanej właśnie powieści. Powiedz coś o nich.

    • Przygotuj przepis na danie wspomniane w książce. Wykonaj je i daj innym posmakować.

    • Wymyśl coś, co można dodać do historii, aby była ciekawsza. To, co wymyślisz powinno pomóc bohaterom, zmienić wydarzenia itd.

    • Wykonaj kapsułę czasu dla jednego z bohaterów. Wyjaśnij, co znajduje się w tej kapsule.

    • Wykonaj „dom marzeń” dla jednego z bohaterów książki. (zamiast wykonać, możesz go opisać).

    MUZYKA, TANIEC, DRAMAT

    • Stwórz taniec, który razem z wybraną muzyka, będzie przedstawiał nastrój przeczytanej powieści.

    • Napisz część powieści jeszcze raz, ale w formie sztuki teatralnej. Razem z przyjaciółmi spróbujecie zagrać w tej sztuce.

    • Napisz i zaśpiewaj piosenkę (możesz kilka) odnoszącą się do przeczytanej historii.

    • Wykonaj trzy proste kukiełki przedstawiające bohaterów książki. Napisz spektakl kukiełkowy, przedstawiający twoją ulubioną część książki. Pokaż ten spektakl innym.

    NAGRANIA AUDIO I VIDEO

    • Wyobraź sobie, że jesteś dziennikarzem. W oparciu o przeczytaną książkę przygotuj wiadomości mówiąc je do kamery video. Pomiędzy wiadomościami wstaw reklamy tych produktów lub usług, które bohaterowie twojej powieści chcieliby kupić.

    • Napisz i nagraj reklamę radiową, która by zachęciła ludzi do przeczytania tej książki.

    • Wyobraź sobie, że jesteś dziennikarzem wiadomości. Dwaj główni bohaterowie różnych książek się spotkali. W jaki sposób przekażesz wiadomość o ich spotkaniu. Przygotuj nagranie video z tą informacją i rezultatami tego spotkania.

    • Napisz i wykonaj reklamę telewizyjną (video), która zachęca do zakupu książki.

    • Napisz jeszcze raz jeden z rozdziałów książki, ale z punktu widzenia innego bohatera. Przeczytaj go i razem z dodanymi efektami dźwiękowymi nagraj.

    • Zrób zdjęcie mające reprezentować jednego z bohaterów przeczytanej historii i zmiany, jakie w nim zaszły. Na przykład, jeśli bohater był na początku książki przez cały czas smutny, możesz zrobić zdjęcie czegoś niebieskiego, co miałoby symbolizować smutek. Jeśli sytuacja się zmieniła i uczyniła bohatera szczęśliwym, możesz zrobić zdjęcie czegoś, co przywodzi ci na myśl szczęście. Wklej swoje zdjęcia do książki razem z objaśnieniem.

    PRACE BADAWCZE

    • Wykonaj badania szukając jakiś dodatkowych faktów, które miałyby związek z przeczytaną książką. To zadanie szczególnie nadaje się, gdy była to powieść historyczna. Zapisz nowo poznane fakty i wyjaśnij ich związek z fabułą książki.

    • Przestudiuj cykl i sposób życia zwierząt wymienionych w książce.

    • Zbadaj i przygotuj życiorys autora książki.

    GRY

    • Przygotuj krzyżówkę lub puzzle używając, co najmniej 10 słów z przeczytanej historii.

    • Przygotuj grę (np. planszową), w której występować będą zdarzenia z przeczytanej książki.


    Z angielskiego przetłumaczyła Halina Sumisławska prowadząca blog www.wyspaskarbow.blox.pl. Tekst pochodzi od Lisy Watkins.
    Rozpowszechniamy do użytku rodziców z edukacji domowej za zgodą obu Pań.



  • skocz do góry